DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 27.04.2024 09:21:09 

Má víra - domov mé duše

» Velikonoční TRIDUUM 2024 »

 



Velikonoční Triduum 2024



28. 3. 2024  ZELENÝ ČTVRTEK
Svátek slaví Soňa a Zelený čtvrtek.
K rozjímání: » Zelený čtvrtek - Světci », nebo » sv. Rogát a druhové & Zelený čtvrtek - Proglas »

Myšlenky na čtvrtek 28. 3. 2024:

 Chceš-li, aby tvé dítě v budoucnu tělesně i emocionálně prospívalo, musíš ho od jeho nejútlejšího věku vychovávat s láskou. Podle dnešního názoru zdravotnických odborníků je to pro přežití dětí opravdu podstatné. ... (Slovo pro každý den)
 Jestliže dítě zlobí, není problém v tom, jak se rodič zachová, ale v tom, proč se tak zachová. Pokud se rozjívený capart vymáchá v blátě, může se máma plná lásky o něj bát, že se nachladí, může ji rozčílit, že bude muset prát, že bude Z jejího vyšňořeného drobečka před lidmi čuňátko, nebo že byla zostuzena jako matka, která neumí vychovat svou ratolest. A pokud dítěti naplácá, dítě vždy vycítí proč, ať říká cokoliv a tváří se jakkoliv a pokud to není z lásky, pak je to špatně. ... (helza)
 Mytí nohou je obrazem Ježíšovy lásky a znakem služebnosti církve. Bez ohledu na to, zda jde o ženy či muže. Chci naplňovat vizi církve, která slouží všem? Zde nejde jen o rituál… ... (Komentář: Jan 13,1-15)

Zelený čtvrtek:

 Na Zelený čtvrtek začíná velikonoční triduum. Má nám připomenout poslední večeři, při níž Pán Ježíš v noci, kdy byl zrazován, ukázal všechnu svou lásku do krajnosti těm, které zachovával ve světě. Obětoval Bohu Otci svoje tělo a svou krev pod způsobami chleba a vína, dal je apoštolům k požívání a přikázal jim a jejich nástupcům v kněžství, aby to konali na jeho památku.
 Všechna pozornost mysli má být obrácena k tajemstvím, která se ve mši připomínají - ustanovení eucharistie, svátosti kněžství a přikázání Páně o bratrské lásce.
 Během Bohoslužby, při chvalozpěvu "Sláva na výsostech Bohu", se silně rozezvučí zvony a poté skončení utichnou až do velikonoční vigilie v sobotu v noci. Jejich funkci nahradí klapače. Současně se až do sobotní vigilie odmlčí varhany i jiná doprovodná hudba. V mnoha vesnicích po tyto dny pak místo zvonů ohlašují čas děti s klapači, procházejí každou hodinu obcí.
 Na Zelený čtvrtek se během mše svaté koná mytí nohou vybraným mužům, které naznačuje službu a lásku Kristovu, neboť on přišel, aby sloužil, a ne aby se jemu sloužilo.
 Při svatém přijímání je vhodné, aby jáhni nebo akolyté nebo mimořádní přisluhovatelé převzali z oltáře eucharistii a potom ji zanesli nemocným do jejich domů, aby i oni se mohli plněji spojit v jedno s církví, slavící toto tajemství.
 Po skončení mše se obnaží oltář a kříže v kostele se zahalí červenou nebo fialovou rouškou, nestalo-li se tak již v sobotu před pátou nedělí postní. Před obrazy svatých se nerozžíhají světla.
 Nejsvětější svátost se po mši svaté slavnostně uloží do uzavřeného svatostánku nebo skřínky a věřící pak v hlubokém smutku nějakou dobu společně před ní adorují.
Začal den památky umučení Páně.
 
                          
 Slovenská liturgie dne:

1. čteni: Ex 12,1-14 »
Žalm: Žl 116 »
2. čteni: 1Kor 11,23-26 »
Evangelium: Jn 13,1-15 »

« zpět na obsah tridua

 



29. 3. 2024, VELKÝ PÁTEK
Svátek slaví Taťána a Velký pátek
K rozjímání: » Velký pátek - Světci » , nebo » svatý Ludolf (Slavomil) & Velký pátek - Proglas. »

Myšlenky na pátek 29. 3. 2024:

 Kvalita vztahů mezi chlapci a jejich rodiči v útlém věku je silným indikátorem jejich celoživotního zdraví. A můžeš si být jistý, že totéž platí i o dívkách a ženách. Z toho vyplývá, že tam, kde nejsou uspokojeny prvotní potřeby, se objevují zdravotní potíže.“ ... (Slovo pro každý den)
 Pokud máma své malé zlobidlo nepokárá, pokud se zasměje, či jinak zareaguje s klidem a s láskou, je to báječné. Pokud z nevšímavosti protože si povídá s kamarádkou a nechce se nechat rušit, pokud z lenosti, protože se nechce rozčilovat, nebo dokonce proto, že se chce před lidmi prezentovat jako dokonalá máma – dítě to vycítí a je to pro jeho vývoj hodně, hodně, špatné. ... (helza)
 Radostná zvěst, která probleskuje ze Starého zákona! Kéž se dostane k trpícím kdekoli na naší planetě! ... (Komentář: Iz 52,13 – 53,12)

Velký pátek:

 V tento den, kdy náš Velikonoční Beránek – Kristus – je obětován, církev uvažuje o umučení svého Pána a Ženicha, uctívá kříž, připomíná si své zrození z Kristova boku, když umíral na kříži, a modlí se za všechny lidi.

 Velký pátek je dnem pokání závazně zachovávaným v celé církvi, a to postem zdrženlivosti a újmy, věřící tráví den v hlubokém smutku a rozjímání.

 Slavení svátostí se tento den přísně zakazuje, vyjma svátost pokání a pomazání nemocných. Pohřeb se má konat bez zpěvu, bez varhan a bez zvonění.

 Památka umučení Páně se nemá slavit po 21. hodině, ale v odpoledních hodinách, přičemž liturgické slavení památky umučení Páně - bohoslužba slova, uctívání kříže a svaté přijímání - se má zbožně zachovávat.

 Kněz a přisluhující přicházejí k oltáři v tichosti, beze zpěvu.

 Po příchodu k oltáři pozdraví kněz a přisluhující oltář hlubokou úklonou a vrhnou se na tvář.

 Pašije podle Jana se zpívají nebo čtou stejným způsobem jako předcházející neděli. Po skončení pašijí ať se koná homilie a po ní může kněz vyzvat věřící ke krátké modlitbě a rozjímání.

 Každý z věřících má mít příležitost uctít kříž

 Pobožnosti, jako je křížová cesta, průvody a připomínka bolestí blahoslavené Panny Marie se nemají opomíjet. Texty a zpěvy mají být přizpůsobeny duchu liturgie tohoto dne, doba těchto pobožností má být přizpůsobena době hlavních bohoslužeb, aby bylo zřejmé, že liturgický obřad svou povahou daleko převyšuje všechny pobožnosti.

 V noci z pátku na sobotu pak věřící "bdí" u Kristova hrobu, adorují a modlí se.

 
             
 Slovenská liturgie dne:

1. čteni: Iz 52,13-53,12 »
Žalm: Žl 31 »
2. čteni: Hebr 4,14-9 »
Evangelium: Jn 18,1-19,42 »

« zpět na obsah tridua

 




30. 4. 2024  BÍLÁ SOBOTA - VIGILIE
Svátek slaví Arnošt a Bílá sobota.

Myšlenky na sobotu 30. 3. 2024:

 Šalomoun, jeden z nejmoudřejších mužů, jací kdy žili, řekl: „I já jsem byl kdysi synem svého otce, něžně milovaným jedináčkem své matky“ ... (Slovo pro každý den)
 V každém našem skutku záleží mnohem více na tom proč, než jak. Můžeme jít s Pánem po Křížové cestě abychom byli skrze její milosti spaseni, aby nám byla přičtena k dobru a my získali život věčný, nebo proto, aby po ní náš Pán nešel Sám. A bude nás bolet, že pro něj na této tak bolestné cestě nemůžeme udělat víc. ... (helza)
 Mám-li účast na Jeho utrpení, jsem mu opravdu podobný a posiluje mě naděje na můj další společný osud s ním! ... (Komentář: Řím 6,3-11; Žl 118)

 

Bílá sobota:

 V noci po Velkém pátku a na Bílou sobotu věřící "bdí" u Kristova hrobu, adorují a modlí se, uvažují o jeho umučení a smrti, a také o jeho sestoupení mezi mrtvé. Očekávají v modlitbě a postu jeho vzkříšení a neslaví mši svatou

 Svaté přijímání se může v tento den podávat jenom při zaopatřování jako viatikum. Má se odmítnout slavení svatby i jiných svátostí, vyjma svátost pokání a pomazání nemocných.

Velikonoční Vigilie:

 Sobotní noc je zasvěcena Pánu. Slaví se Vigilie, která připomíná svatou noc, kdy Pán vstal z mrtvých, a která je považována za "matku posvátných vigilií". Církev s bdělostí očekává vzkříšení Pána a slaví svátosti uvádějící do křesťanského života.

 Všechny obřady velikonoční vigilie se konají v noci - nezačínají před začátkem noci a končí před nedělním svítáním. Věřící se scházejí po setmění pokud možno mimo kostel, kde je připravena hranice k posvěcení nového ohně, jehož plamen má být takový, aby opravdu mohl rozehnat tmu a osvítit noc.

 Přichází kněz s holou velikonoční svící - paškálem, kterou pomocí symbolů a slov vysvětí a pak jej od ohně zapálí

 Uspořádá se průvod, jímž lid vstupuje do temného chrámu, v jeho čele je jedině rozžatý paškál. Světlo z paškálu se postupně šíří rozsvěcováním svící, které všichni drží v rukou a jeden od druhého si je zapalují; světla jsou ještě zhasnutá.

 Jáhen (v případě nutnosti celebrující kněz, nebo jiný zpěvák) zpívá krásný velikonoční chvalozpěv, který vypráví velkou lyrickou básní o celém velikonočním tajemství vsazeném do plánu spásy.

 Druhou část vigilie tvoří čtení z Písma svatého o velkolepých skutcích dějin spásy prokládané zpěvem responsoriálních žalmů. Posvátné ticho a modlitby celebrujícího kněze napomáhají věřícím, aby o nich v klidu uvažovali. Čte sesedm starozákonních čtení ze Zákona a proroků a dvě čtení z Nového zákona, a to epištola a evangelium.

 Po čteních ze Starého zákona se zpívá chvalozpěv "Sláva na výsostech Bohu" při kterém se rozeznějí zvony, doposud mlčící, nebo nahrazované klapači a naplno se rozsvítí tlumená světla. Ihned následuje vstupní modlitba, a tak se přejde ke čtení z Nového zákona. Čtou se povzbudivá slova Apoštolova o křtu, kterým jsme vštípeni do Kristova velikonočního tajemství. Potom všichni povstanou a kněz třikrát zazpívá "Aleluja", přitom pokaždé zvyšuje hlas a všichni po něm opakují. Je-li třeba, může toto "Aleluja" zazpívat žalmista nebo zpěvák, lid pak opakuje toto zvolání mezi jednotlivými částmi žalmu 117, který apoštolové tolikrát citovali při hlásání velikonočního poselství. Potom jako vrchol celé bohoslužby slova je zvěstováno evangelium o vzkříšení Páně. Po evangeliu ať následuje homilie, třeba jen krátká, ale nemá se vynechat.

 Třetí část vigilie je křestní bohoslužba. Přechod Kristův i náš se nyní slaví ve svátosti. Plně je to vyjádřeno v těch kostelích, které mají křtitelnici, a tím více, když se slaví uvedení dospělých do křesťanského života nebo aspoň křest dětí. Avšak i když se křest nekoná, přece se ve farních kostelích má světit křestní voda. Následuje obnova křestního vyznání, kterou celebrant uvede krátkým vybídnutím. Věřící přitom stojí s rozžatými svíčkami v rukou a odpovídají na otázky. Potom jsou pokropeni vodou; tak jim úkony i slova připomenou křest, který přijali. Kněz prochází kostelem, kropí lid a všichni přitom zpívají antifonu "Viděl jsem pramen vody" nebo jiný zpěv mající křestní charakter.

 Čtvrtá část vigilie je slavení eucharistie, je to zároveň její vyvrcholení, protože v plném významu je eucharistie svátost velikonoční, totiž památka oběti na kříži a přítomnost vzkříšeného Krista, dovršuje uvedení do křesťanského života a dává okusit prožívání věčných Velikonoc. Nekoná se ve spěchu; je třeba, aby všechny obřady a slova měly i navenek co největší působivou sílu. K dosažení plnosti znamení eucharistie se doporučuje přijímat ji pod způsobem chleba a vína.

« zpět na obsah tridua




31. 3. 2024  SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ
Svátek slaví Quido, Boží hod velikonoční a svatá Balbína.

K rozjímání: » Boží hod velikonoční » & » svatá Balbína - Světci », nebo
» Boží hod velikonoční & blahoslavená Balbína - Proglas. »

Myšlenky na neděli 31. 3. 2024:

 Ve sto procentech případů respondentů, kteří měli chladné a rezervované vztahy s oběma rodiči, se ve středním věku vyskytly četné diagnostikované choroby! ... (Slovo pro každý den)
 Smrt na kříži byla ukrutná a neméně kruté bylo vše, co jí předcházelo. Ale nekrutější možná byla skutečnost, že náš Pán viděl svou vševědoucností nejenom ty, kteří zásluhami Jeho umučení budou spaseni, ale i ty, kteří přes všechny jeho oběti budou nakonec pro své hříchy zatraceni. ... (helza)
 Krátká zpráva o příchodu učedníků ke hrobu není jen popisem události, ale procesem víry. Odvalený kámen a chybějící stráže vypovídají o naprosto nepopiratelné realitě, že se tu něco stalo. Pruhy plátna v jeskyni znamenají, že tělo Ježíše nikdo neodnášel, ale tělo se vymanilo z pláten… Rouška z Ježíšovy tváře je složena zvlášť, což znamená, že za zmizením těla nestojí žádný lupič či násilník, protože se tu pracuje beze spěchu, s úctou. Vše směřuje k tomu, že zemřelý odešel sám, a to s mocí a silou. V textu evangelia sledujeme víru učedníků, kterým teprve v této chvíli začíná docházet, že Ježíšův příběh nekončí smrtí. Když k nim dříve mluvil o vzkříšení, chápali to jako obrazné vyjádření. Teď jsou ale svědky reality, že Ježíš smrt přemohl. To ale žádný člověk nemůže. To činí jen Bůh! ... (Nedělní čtení)

Slavnost Zmrtvýchvstání Páně:

 Mše velikonoční neděle má být slavena co nejslavněji. Jako úkon kajícnosti ať se dnes vhodně použije kropení vodou posvěcenou na velikonoční vigilii a přitom ať se zpívá antifona "Viděl jsem pramen vody" nebo jiný zpěv křestního charakteru. Touto vodou se také naplní kropenky u vchodu do kostela.

 Kde je to zvykem, nebo je-li vhodné to zavést, ať se v tuto neděli zachovává tradice tak zvaných křestních nešpor, při nichž se za zpěvu žalmů koná průvod ke křtitelnici.

 Paškál má své místo buď u ambonu nebo u oltáře; má se rozžíhat aspoň při všech slavnějších liturgických obřadech v této době: ve mši, při ranních chválách a při nešporách, a to až do neděle Seslání Ducha svatého. Po jejím skončení ať se paškál s úctou uschovává u křtitelnice, aby se od něj při udělování křtu rozsvěcovaly svíčky pokřtěných. Při pohřbech ať se paškál postaví u rakve, aby naznačoval, že pro křesťana je smrt jeho osobním přechodem do věčnosti. Jinak ať se paškál nerozsvěcuje ani nenechává v presbytáři mimo dobu velikonoční.

 

 
                               
 Slovenská liturgie dne:

1. čteni: Sk 10,34a.37-43 »
Žalm: Žl 118 »
2. čteni: Kol 3,1-4 »
Evangelium: Jn 20,1-9 »

« zpět na obsah tridua